Uitdaging
Accombis bestaat al tientallen jaren en opereert vanuit Bladel. Het accountantskantoor heeft een betrouwbare naam en reputatie in de regio, met een loyale klantenkring.
Er was nooit serieus geïnvesteerd in marketing. De huisstijl was al geruime tijd niet meer vernieuwd. Daardoor had het merk een nogal traditionele uitstraling.
In 2024 is Accombis gefuseerd met Raadvies, een ander advieskantoor in De Kempen. Beide partijen besloten verder te gaan onder de naam Accombis, maar wilden dat wel doen met een compleet nieuw merk.
Daarbij bestond de wens om een merk te creëren dat modern, professioneel en aansprekend is.
Oplossing
Samen met het management team hebben we in kaart gebracht waar de organisatie in uitblinkt. Vervolgens hebben we interviews gehouden met klanten en medewerkers. Zo kregen we een goed beeld van de cultuur en de waarden.
Met deze input hebben we het merkverhaal ontwikkeld. Dit hebben we gedaan volgens het StoryBrand framework. Zo kwamen we snel tot een hele duidelijke propositie.
Na het merkverhaal zijn we aan de slag gegaan met de visuele identiteit van Accombis. Hiervoor hebben we goed gekeken naar de wensen van de partners.
Naast een nieuw woordmerk voor de naam Accombis hebben we een icoon ontwikkeld dat ook los ingezet kan worden. Hiervoor is gekozen voor een uil - hét internationale symbool voor wijsheid. Bovendien was dit een mooie knipoog naar het verdwijnende logo van fusiepartner Raadvies. Dat werd namelijk gekenmerkt door een uil.
Om te voorkomen dat het een saai symbool zou worden hebben we de uil in een minimalistisch en modern jasje gestoken. Dit icoon hebben we vervolgens subtiel verwerkt in het woordmerk.
Verder hebben we de identiteit voorzien van een 'No Boring' kleurenpalet, tone-of-voice en lettertype.
Resultaten
Door het vatten van de merkpropositie in een duidelijk verhaal heeft Accombis inzicht gekregen in haar positie binnen de markt. De nieuwe visuele identiteit en logo helpen om meer zichtbaarheid te creëeren binnen De Kempen.
Alles is gevat en gepresenteerd in een compleet merkboek. Zo heeft Accombis een solide basis om op consistente wijze haar marketingactiviteiten te ontplooien.
Het nieuwe merk zichtbaar gemaakt
Samenwerking
We kregen veel vertrouwen en vrijheid om onze visie op branding door te voeren binnen Accombis. Hierin schakelden we met de vier partners, die allen een net iets andere visie hadden. Daardoor was het onze taak om de verschillende wensen samen te brengen in één sterk merk.
Het eindresultaat kan op veel enthousiasme rekenen binnen het Accombis team, en bij klanten. Het project is bovendien snel en binnen de gestelde deadline naar tevredenheid van alle partijen opgeleverd.
Het proces met No Boring Brands verliep zeer professioneel en snel. Er werd goed geluisterd naar onze wensen. Yoram communiceerde duidelijk en afspraken werden nagekomen. We zijn heel tevreden met onze nieuwe merkidentiteit. Er ligt een doordachte basis om marketing op te ontwikkelen.
Ad Schoenmakers
PARTNER | ACCOMBIS