Waarom heldere marketingcommunicatie cruciaal is voor langetermijn succes

Yoram Elzas - No Boring Brands

Yoram

Blog

Marketing

12 aug. 2024

“En toen voelde ik me opgelicht.”

Een uitspraak die duidt op een mismatch tussen verwachtingen en beleving. Tijdens vakantieperiodes herkenbaar voor De Vakantieman. Maar helaas is het ook een gevoel dat vaak gecreëerd wordt door verkeerde B2B marketing.

Het is vakantieperiode. Op social media sijpelen tussen de blijde vakantieverhalen ook steevast teleurgestelde ervaringen door. Van mensen die iets geweldigs hadden geboekt – wat niet zo geweldig bleek te zijn. Iets met kat en zak.

  • Luxe accommodaties die bij aankomst meer ‘schuur’ blijken te zijn dan ‘appartement’.

  • Zwembaden waar de foto is genomen nét voor het 12-jaar-lang-achterstallig-onderhoud.

  • Hotels die zo vakkundig op de foto zijn gezet dat de drukke snelweg aan de achterkant mooi buiten beeld viel.

  • Vakantiegangers die na een vermoeiende reis aankomen op hun bestemming, om daar te ontdekken dat er helemaal geen bestemming is.

Deze week ving ik een verhaal op van influencer Sonny Loops die een hotelkamer met uitzicht op zee had geboekt – maar het in werkelijkheid moest doen met een zeezicht-poster in een kelderkamer. Ze kon er wel om lachen.

“En toen wist ik dat ik ben opgelicht,” zijn dan de wijze woorden aan De Vakantieman.

Mismatch tussen verwachting en beleving

Wat al deze verhalen gemeen hebben: er is een grote mismatch tussen de hoge verwachting en de daadwerkelijke beleving.

En dat gebeurt niet alleen met vakanties maar ook met B2B diensten en producten.

Op de website, in video’s en op evenementen wordt er van alles beloofd.

De lijst met features is oneindig. De product mockups zijn pure eye candy. De 1001+ klanten die jou voorgingen zijn hele bekende bedrijven. En voor vragen is de chatbot altijd online en hij reageert direct.

Resultaat: je koopt met een grote glimlach.

Maar na het swipen met je creditcard verdwijnt die glimlach - nog sneller dan de Griekse eigenaar van het hotel dat je had geboekt en waar je vanaf de parkeerplaats ruikt dat het zwembad een algenvijver is.

Damn it.

Zet in op een langdurige samenwerking

Jouw beleving na de koop is verre van walhalla. De handige features zitten vol bugs, sommige blijken nog roadmap items. De UI ziet er anders uit dan op de plaatjes. Sowieso is de uitstraling van het product wat meer retro dan gedacht (lees: MS DOS).

De chatbot gaat met productvragen een stuk minder kundig om dan met salesvragen. En contact met een supportafdeling krijg je niet – want er staat nergens een telefoonnummer. Ja, tenzij je een upgrade koopt naar Enterprise. Dan ontvang je wat beltegoed.

Mijn tip aan jou als ondernemer: val niet in deze kuil. Het is verleidelijk om jezelf groter voor te doen dan je bent. Zo sluit je deals immers sneller.

En jazeker: jouw marketing mag best iets vooruitlopen op de muziek. Zorg alleen dat het gat niet te groot wordt (ik adviseer maximaal zes maanden).

Uiteindelijk is leveren wat je belooft de grootste succesmaker. Voor een langdurige samenwerking met je klant.

Een duidelijke en eerlijke boodschap

Underpromise & overdeliver = altijd beter dan vice versa.

Maak je de verwachtingen net niet waar? Wees dan bereikbaar, communiceer helder en los het op. Want ook zo bouw je aan een merk dat staat voor kwaliteit. (dit werkt overigens niet als je luxe vakantiehuisjes hebt verkocht maar het resort bent vergeten te bouwen)

Ik help B2B ondernemers in diverse branches met het formuleren en communiceren van hun merkverhaal. Wat ze allemaal gemeen hebben? Er is behoefte aan een duidelijke en eerlijke boodschap. En die moet vervolgens in een aantrekkelijk jasje verpakt worden.

Door jouw merk sterk en eerlijk te laden trek jij de juiste doelgroep aan. Komen klanten binnen in je (digitale) zaak. En worden ze blij van wat ze aantreffen!

En een blije klant, die blijft.

Deze site is gebouwd door een happy team! © No Boring Brands

Built in Framer by www.visualbrewer.com

Deze site is gebouwd door een happy team! © No Boring Brands

Built in Framer by www.visualbrewer.com

Deze site is gebouwd door een happy team! © No Boring Brands