Hoe Starbucks met geweldige marketing matige koffie verkoopt
Yoram
Blog
Branding
10 mei 2024
Verschrikkelijk. Dit smaakt naar m̶e̶e̶r̶ minder.
Als snobistische koffienerd loop ik met een boogje om de zeemeermin uit Seattle heen.
Maar als marketingjongen geniet ik van Starbucks. Het merk is vele malen sterker dan hun bakkies pleur.
Hoe komt dat?
Scroll direct naar...
Geen koffie maar een gevoel
Het is knap. Matige koffie schenken en er toch zoveel voor kunnen vragen. Klanten met plezier in de rij laten staan. Hoe flikt Starbucks dat toch?
Het lukt omdat het merk zo goed is geladen. Alles klopt.
Starbucks verkoopt namelijk geen koffie, maar een gevoel. Een gevoel waar mensen zich op verheugen en het zelf willen ervaren.
En dat gevoel is 100% goed gevat in het concept en de b͟r͟a͟n͟d͟i͟n͟g͟. 👀
Daardoor herken je Starbucks aan haar
kleuren en lettertype
inrichting van de cafés
(pumpkin spice latte) billboards in de stad
manier waarop barista’s expres je naam verkeerd op een beker schrijven
en natuurlijk het iconische logo
Klanten worden fans
Klanten zijn fans. Het hoogst haalbare voor elke marketeer.
👉🏼 Zijn jouw klanten al fans of kan je merk een boost gebruiken?
Haal dan wat inspiratie bij Starbucks (geen koffie).
Begin niet met je logo, ook al is dat een verleidelijk startpunt. Maar denk eerst eens goed na over het gevoel dat je bij jouw doelgroep wilt oproepen.
Ontwikkel daarmee jouw eigen identiteit. En creëer er vervolgens je merkuitingen omheen.
Zo versterk jij jouw marketing en boek je succes.
Anders blijft het koffiedik kijken. 🤷🏻♂️